De eerste week: ontdekken en ontmoeten - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu De eerste week: ontdekken en ontmoeten - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu

De eerste week: ontdekken en ontmoeten

Door: Melissa van Casteren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

24 Januari 2016 | Denemarken, Århus

De eerste week zit er al weer bijna op!

De tijd gaat ongelofelijk snel hier, en ik voel me eigenlijk al helemaal thuis (niet te danken aan de Canadezen die Heineken meenemen als ze langskomen, haha!). De eerste paar dagen waren even wennen aan hoe alles hier werkt, hoe de mensen zijn en waar alles is. Ondertussen durf ik al te zeggen dat ik behoorlijk snel kronen kan omrekenen en mijn weg erg goed kan vinden in het stadcentrum.

Hoewel de eerste paar dagen voornamelijk bestonden uit de stad, het bussensysteem en de supermarkt ontdekken, hebben we het de laatste paar dagen vooral druk gehad met alle feestjes die ze hier geven. Alle andere uitwisselingsstudenten komen nu ongeveer aan dus er wordt een hoop georganiseerd. Ik heb ontzettend veel nieuwe mensen ontmoet van allemaal verschillende nationaliteiten.

Op donderdag was er een klein feestje in de gezamenlijke ruimte van ons appartementencomplex, met bier voor 0,60 (!) cent. Er waren veel Denen en ook behoorlijk wat uitwisselingsstudenten. Wij (ik, Erika en een meisje uit Singapore die we ontmoet hebben in de bus de dag ervoor) waren de aller eersten, terwijl we meer dan een uur later waren dan de starttijd. We gingen toen Cards Against Humanity spelen en al snel voegden Simone (die ook uit Tilburg komt) en haar Duitse en Amerikaanse huisgenoot zich bij onze tafel. Het was erg gezellig en al snel kwam het idee voor een beerpong toernooi. Later kwamen nog meer mensen die we ontmoet hebben in onze eerste week en ook hebben we veel nieuwe mensen ontmoet. Uiteindelijk was ik de enige uitwisselingsstudent die nog over was. ik heb toen nog gezellig met het overblijvende groepje Denen (waaronder de enige andere psychologiestudent die ik tot nu toe ontmoet heb) zitten kletsen en hebben we nog wat gratis drankjes gedronken.
Ondertussen weet ik waarom er zo weinig Deense psychologiestudenten zijn in Aarhus: psychologie wordt hier echt gezien als een erg moeilijke en exclusieve studie. Ook wordt niet iedereen zomaar toegelaten tot de studie hier, je moet namelijk erg hoge punten scoren om te worden toegelaten. Met deze kennis snap ik nu een stuk beter waarom mensen me angstig of geschrokken aankijken als ik zeg dat ik psychologie studeer, het is een beetje zoals rechten of geneeskunde bij ons.

Op vrijdag hebben we overdag rustig aan gedaan en een beetje schoongemaakt in ons huisje. 's Avonds zijn we (na het heerlijke avondmaal gemaakt door Erika) naar het huis gegaan van het meisje wat ik al kende uit Tilburg en haar huisgenoten waar we het de avond ervoor ook erg goed mee konden vinden. Het was erg gezellig en we zaten met een hele groep in de (vrij kleine) hoofdkamer van kelderverdieping van het huis met z'n allen rond de eettafel. Naast de Duitser en de Amerikaan waren er dit keer ook enkele Spanjaarden bij. Twee ervan woonden ook in het Aarhus en de anderen waren vrienden die hen kwamen bezoeken. De Spanjaarden zijn erg luidruchtig en altijd klaar voor een feestje. Ondanks dat ze toch niet zo konden lachen met de kou (of sneeuwballen in hun gezicht door mijn lieve Canadese huisgenootje) waren ze constant in de feeststemming. Al zingend (in het Spaans, natuurlijk - het leek bijna zomer) en klappend gingen we op weg naar de bushalte om naar het stadcentrum te gaan.

Eenmaal in de stad aangekomen gingen we op aanraden van de Duitse jongen (die hier al 6 maanden heeft gewoond en nu ondertussen ook al weer naar huis vertrokken is) naar een soort bar waar het bier betaalbaar zou moeten zijn. Eenmaal aangekomen leek het een soort skihut (Natuurlijk) en alle personeelsleden waren gekleed in lederhosen. De muziek was echter niet helemaal vreselijk fout en we hebben er een spelletje gespeeld waarbij je lange spijkers in een houtblok moest slaan en dat was vrij grappig, en dan vooral alle Spaanse scheldwoorden die door de bar klonken.

Gisteren heb ik mijn favoriete gerecht 'pasta puttanesca' gemaakt aangezien Erika de dagen daarvoor zo heerlijk had gekookt. We zijn echter twee dagen lang op zoek geweest naar ansjovis en toen we het dachten gevonden te hebben (bij het Zweedse vlaggetje op de verpakking stond toch écht ansjovis) bleek het uiteindelijk iets van haring te zijn met een vreemd kaneel-achtig geurtje. In de supermarkten hier heb je allerlei soorten haring en het is vrij lastig om uit de verpakking op te maken wat voor een vis het precies is en wat er allemaal bij zit.
Het smaakte ook met haring in plaats van ansjovis vrij prima en daarna kwamen er enkele mensen langs om wat biertjes te drinken in ons appartement. Een Canadees meisje kenden we al van eerder en we kunnen het erg goed met haar vinden, daarnaast kwam er nog iemand die Erika kent van haar school en hij bracht nog iemand anders mee. Vervolgens ging ik met de 4 Heineken-drinkende Canadezen met de taxi naar de universiteit. Na het hebben moeten aanhoren van alle ijshockey verhalen werd er vervolgens nog tegen de taxichauffeur verteld dat 'we allemaal uit Canada komen'. Van alle uitwisselingsstudenten hier in Aarhus is een heel groot deel Canadees. Ik heb zelfs, buiten degene die ik al kende van thuis, nog geen andere Nederlanders ontmoet.

Op de universiteit werd een 'after-examparty' gegeven (De Denen zijn nu pas klaar met hun examens) en het werd gegeven in iets wat leek op de kelder van de school. Eerst dachten we op de kaart van de stad te zien dat deze locatie helemaal aan de andere kant van de stad zou moeten liggen, de school is echter zo groot dat het de halve stad bijna omvat. De kelder was erg leuk ingericht, er was een hele grote bar en de dj-booth werd omgeven door de voorkant van een oude schoolbus die vastgemaakt was aan de muur. Langs de muren stonden gezellige zithoekjes met retro-rode bankjes met een tafeltje in het midden. In de hoek van de feestzaal was een groep Denen 'Stef-stuntpiloot' aan het spelen. In het midden van de zaal stond een grote tafel met de opzet van een beerpong-spelletje. Ook hier was het bier weer ontzettend goedkoop en de Denen erg aardig. We kwamen ook erg veel bekende gezichten tegen van andere uitwisselingsstudenten. Hoewel de Denen op het einde misschien iets te veel genoten hadden van hun eerste biertjes na de examens, want er werd een hoop (spullen en personen) omver gelopen en een heleboel glas tegen de grond gestoten. Het feestje eindigde erg vroeg en we gingen maar naar huis want we hadden wel genoeg gefeest voor de week.

Vandaag hebben we wat wasjes gedraaid en terwijl een film gekeken in de commonroom. Na een post op Facebook te hebben gepost van ons film-idee bleken er een hoop Tarantino fans te wonen in het gebouw en al snel zaten we met een volle bank vol verschillende nationaliteiten naar Reservoir Dogs te kijken. Daarna kwamen we er opeens achter dat het de bedoeling is dat er elke week iemand het volledige appartementsblok schoonmaakt (stofzuigen, dweilen, afstoffen etc). Natuurlijk bleek het deze week Erika's beurt te zijn en de deadline was zondag om 19:00 uur! We dachten er heel even aan om gewoon te doen alsof we van niks wisten maar toen zagen we dat er een boete van 500 DKK was als je het niet deed. Dit is ongeveer 70 euro en dat vonden we wel een erg duur grapje. Zo doende ben ik maar aan een geïmproviseerd avondmaal begonnen, bestaande uit allemaal ingrediënten die we nog in de koelkast hadden liggen, terwijl Erika begon aan de onmogelijke taak om 4 verdiepingen in een uur schoon te maken.
Om een of andere magische reden was ze al klaar binnen een half uur en was het creatieve avondmaal best wel goed te eten.

Het was een erg spannende week vol allerlei nieuwe ontdekkingen en zwaar vermoeiende activiteiten. Ik ben momenteel erg moe en de gedachte aan bier voor 60 cent maakt me redelijk misselijk. Ik ga dus maar lekker slapen en morgen bezoeken we met een groepje het Vikingmuseum in de stad! Daarna gaan we gezellig samen uit eten en naar de film.

Vanaf morgen weer een nieuwe week! Ik kijk er nu al naar uit!

xxx

  • 24 Januari 2016 - 23:38

    Grace:

    Hahaha...kon vandaag aan je stem horen dat je flink gefeest hebt

  • 25 Januari 2016 - 12:48

    Anja:

    Heerlijk dat je het zo naar je zin hebt! Blijf vooral genieten! Proost! ;-) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Hallo allemaal! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn spannende reiservaringen! Ik houd enorm van reizen en het ontdekken van de geschiedenis, cultuur en gastronomische gewoonten van andere landen. Aangezien ik ook van schrijven houd is een blog aanmaken de ideale gelegenheid om deze passies te herenigen. Over een week (18-1) vertrek ik naar Denemarken op mijn eerste échte reis helemaal in m'n uppie, en gaat deze blog van start. Spannend!

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 4370

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Op exchange in Denemarken

Landen bezocht: