Een paar geweldig leuke dagen! - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu Een paar geweldig leuke dagen! - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu

Een paar geweldig leuke dagen!

Door: Melissa van Casteren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

29 Februari 2016 | Denemarken, Skagen

Ietsjes later dan gepland, maar toch nog een nieuw verslag! Momenteel ben ik nogal op school aan het focussen dus ik zal alleen de 'highlights' bespreken. Hele verhalen over schoolwerk is een beetje saai, toch?

Twee weken geleden donderdag zijn we naar het kunstmuseum 'Aros' geweest in de stad. Het museum is gevestigd in een heel groot gebouw met wel acht verdiepingen. Binnen in het gebouw zijn grote ramen aangebracht en ze laten zo veel licht binnenvallen in de grote hal. Een kronkelende wenteltrap in het midden van de zaal leidt naar de verschillende verdiepingen. In het museum vonden verschillende exhibities plaats: eentje van een kunstenaarsduo die heel aparte constructies maakten. Zo zagen we allemaal kleurrijke vogel-standbeelden, gepaard met dromerige muziek. Daarnaast was er ook een soort psychedelische 'droomkamer' met allemaal vreemde muziek en een licht-schouwspel op de muren. In een andere kamer stonden grote boeketten bloemen en werd er een filmpje geprojecteerd op de witte muur waarin ietwat enge klei-figuren de hoofdrol speelden, wederom vreemde muziek.

In een andere exhibitie werden allemaal moderne kunstwerken van Chinese oorsprong vertoond. In het midden van de zaal lag een gigantisch tijgervel, dat -als je dichterbij kwam- bleek te bestaan uit allemaal sigaretten. Erika kon de geur er van echter niet verdragen en moest de zaal even verlaten. Ook werden er verscheidene kunstzinnige kortfilms vertoond en was er ook erg artistiek gedaan met spiegels waardoor je jezelf wel 10 keer naast elkaar kon zien. Mijn favoriete deel van het museum waren de meer klassieke kunstwerken en dan met name van de realisme-stroming. Er waren veel prachtige schilderijen en vooral de landschappen zagen er uit alsof je gewoon door een raam naar buiten aan het kijken was. Een hele aardige bewaker kwam ons zelfs van alles vertellen over de schilderijen en hun rol in de Deense geschiedenis. Nadat we alle verdiepingen verkend hadden was het tijd om naar het dak te gaan, daar is namelijk de regenboogpanorama! Op het dak van de museum (heel hoog) staat een soort ronde schijf met regenboog-kleurige ramen waar je doorheen kunt lopen en de stad kunt zien in alle kleuren van de regenboog. Het was enorm indrukwekkend en de verschillende kleuren leken de stad ook een volledig andere sfeer te geven: de ene kleur maakte de stad vrolijker, de andere maakte het stadszicht weer enorm somber,...
's Avonds was het weer tijd voor de Thursdaybar, dit keer geen verloren Duitsers gelukkig. Wel een hele intensieve discussie tussen Nederland en Duitsland wie het meest irritant is op de camping en welk land de meeste caravans en kampers heeft.

Vrijdag: Laurine en ik gingen naar de kapper.
We hadden een redelijk goedkope kapper gezien (voor zover dat mogelijk is hier) en we besloten een kijkje te gaan nemen. Er was helemaal niemand binnen en het personeel bestond die dag uit één persoon. De vrouw bleek al gauw niet heel goed Engels te spreken en in combinatie met de niet-super-professionele uitstraling van de kapperszaak baarde me dat wel lichtelijk zorgen. Het boek met alle haarkleuren maakte me dan weer wel wat vrolijker: wat een hoop kleuren! Ook was het vrouwtje enorm lief en sprak ze ons steeds aan met 'beauty'. Ze was enorm enthousiast toen ik aangaf dat ik een compleet andere kleur wilde en we besloten een mixje te maken van twee kleuren die ik wel zag zitten. Zenuwachtig door haar onorthodoxe methodes zaten Laurine en ik te wachten tot mijn haar uitgespoeld zou gaan worden, Spannend! Het was even wennen aan mijn nieuwe kleur (vooral in de zon is het enorm fel) maar ik ben er ondertussen heel erg blij mee!
s' Avonds vroeg naar bed want op zaterdag gingen we vroeg vertrekken voor onze roadtrip! Erika volgde dit advies echter niet op want mevrouw wilde per se naar de kroeg, daar kreeg ze spijt van dus, haha.

Zaterdag: Roadtrip-tijd!
Een jongen (Vincent) die ook in ons appartementencomplex woont is vanuit Frankrijk naar hier gereden met zijn auto en stelde voor om een roadtrip te gaan doen. Ook Felix en zijn vriendin gingen mee. Erika nam haar kussen mee in de auto om haar (hele grote) kater uit te slapen. Het was prachtig weer en er was geen wolkje aan de lucht, perfect roadtrip-weer, zoals in de Amerikaanse films! Onze eerste stop was Egens, een prachtige kustlijn en een waanzinnig heldere zee. De zon was nog aan het opkomen, wat zorgde voor een prachtige belichting. De zee was deels bevroren, iets wat ik nog nooit gezien heb! Natuurlijk moesten de jongens even uittesten tot hoever de zee dan bevroren was en vervolgens gingen we (sommigen met natte schoenen - haha) wandelen naar een soort ruïne die we in de verte zagen liggen. De ruïne was niet heel erg speciaal, slechts een halve toren van een oud fort waar ze trappen in hadden aangebracht zodat je naar boven kon lopen in het fort. Het uitzicht daarentegen was wel echt fenomenaal! Op de grond bij het fort vonden we een golfclub en wat golfballen en een hele stapel bierflesjes, gekke Denen altijd met hun drinkspelletjes!
Terug in de auto vervolgden we onze reis naar het gezellige havenstadje Ebeltoft. Het stadje bestond uit een hoop kleurrijke, oud-Deense huisjes en gezellige hobbelweggetjes. Een van de eerste dingen die we zagen was een knus specialiteitenhuisje waar een gezellige oudere man buiten met een kraampje Deense speciaal biertjes stond. Natuurlijk moest dat geproefd worden (ook al was het nog maar elf uur 's morgens)! Na even gezellig gekletst te hebben met de man over Deense dranken, wandelden we door de smalle steegjes en gingen we op weg naar de haven. We zagen allemaal kleine zeilbootjes en ook een heel groot historisch-belangrijk schip. Het schip was echter onderdeel van het Deense schepen-museum en de entree hiervan was enorm duur. We besloten toen maar wat verder te wandelen door het gezellige dorpje en wat te gaan eten. We kwamen terecht bij een oud-uitziend restaurantje met een bescheiden menukaart met écht Deense specialiteiten (vooral vis, hoera!). Toen we binnen kwamen waren drie tafels bezet door een paar Denen, en de andere tafels bleken allemaal gereserveerd. Op onze weg naar buiten rende de eigenaar van het restaurant al roepend achter ons aan. Hij wees ons naar een grote tafel in soort van een apart kamertje. Hij verzekerde ons (ondanks het 'gereserveerd bordje') dat de tafel voor ons bestemd was. En dat bleek bij het lezen van het bordje helemaal: tot ons grote plezier was de tafel gereserveerd voor 'De camping club'. Iets wat na onze discussie van donderdag enorm amusant was voor mij en Felix en zijn vriendin. De eigenaar van het restaurant was een behoorlijk apart figuur: elke keer wanneer we wilden bestellen liep hij zomaar weg. Op de vraag of ze lokaal bier hadden werd 'nee' geantwoord, waarop de man weer het 'kamertje' uit liep. Daarbij zei hij ook elke keer als hij wegliep iets hardop in de rest van het restaurantje in het Deens, waarop alle aanwezige Denen steeds in het lachen uitbarstten. We vonden dit allemaal maar heel vreemd en konden daarom maar niet stoppen met lachen. Uiteindelijk kregen we toch de kans om te bestellen! Ik had heerlijke 'fiskefilets' (visfilets) op een boterham met gekookte eieren met kaviaar en heerlijke zure mayonaise. De anderen genoten van 'frikadeller', een soort van dikke hamburgertjes die heel lekker bleken te zijn. Na het eten kwam een van de Denen in het restaurant naar onze tafel om te vertellen dat wat we die dag daar hadden meegemaakt iets heel speciaals was. Dit restaurant was namelijk een van de meest oude restaurants van Denemarken en de eigenaar was volgens hem enorm aardig maar behoorlijk prettig gestoord. Hij verzekerde ons ook dat het gelach wat door het restaurant heen galmde tijdens het eten geen betrekking had op ons maar dat de eigenaar altijd gekkigheid uit loopt te halen in het restaurant. Hij vertelde ons ook dat hij samen met zijn vriend er elk jaar speciaal naar toe komt omdat het zo'n leuke en speciale ervaring is. Op de terugweg naar de auto gingen we nog even naar een molen kijken die we in de verte hadden gezien, het was echter een huis bleek al snel dus we konden helaas niet binnen kijken.
We besloten vervolgens heel spontaan om naar Skagen te rijden, het meest noordelijke puntje van Denemarken waar twee zeeën elkaar ontmoeten en tegen elkaar aan omhoog spatten.
We waren nét op tijd om de prachtige zonsondergang te zien (het was namelijk twee uur rijden en de zon start onder te gaan om vijf uur!). Het was enorm koud merkten we al snel (-10 graden), maar dat weerhield ons er niet van om heerlijk boven op de hoogste duinen te klimmen en te genieten van de waanzinnig mooie zonsondergang. De lucht en wolken kleurden roze en paars en later rood, geel en oranje. De duinen waren hier en daar bedekt door een mooie witte laag sneeuw en dat gaf een heel aparte sfeer. Helemaal naar het punt lopen waar de twee zeeën elkaar raken konden we niet meer. Het was echter al behoorlijk donker en de weg ernaar toe was maar liefst drie kilometer!
Op de terugweg naar Aarhus wilden we nog even stoppen in het havenplaatsje Grenaa om daar wat te gaan eten (We hadden Erika maar genegeerd, ze bleef namelijk maar zeuren over MacDonalds, haha!). Maar eenmaal daar bleken alle restaurants gesloten te zijn. Tot ons grote verdriet hadden we geen andere keus dan een vreemd-uitziend shoarma en pizza tentje te bezoeken. Er was helemaal niemand binnen en het was er ontzettend koud. We namen plaats aan een tafel en Felix zijn vriendin ging naar het toilet terwijl we de menukaart bestudeerden. Ze kwam echter al snel terug omdat ze de lichtknop niet kon vinden, Felix ging dus maar met haar mee. Even later kwamen ze beiden terug zonder lichtknop gevonden te hebben. Na het gevraagd te hebben aan de man die er werkte barstte hij in lachen uit en vertelde ons dat de lichtknop onder zijn toonbank zat. Hij vond het blijkbaar een enorm goede grap. Minder grappig was het feit dat we niet met onze bankpassen konden betalen, we vroegen of er een bankautomaat was en deze zou tegenover het restaurantje moeten zijn. Terwijl hij onze pizza's bakten gingen we daar maar naar toe. Tot onze verbazing was de volledige bankautomaat helemaal kapot geslagen. De man van de pizzatent vertelde ons vervolgens dat het de enige automaat in het hele plaatsje was. Uiteindelijk kreeg Erika dus toch nog haar zin en aten we bij MacDonalds, de ironie!
's Avonds kwamen we weer aan in Aarhus en Erika sprong meteen haar bed in, een groepje Denen ging echter naar een klein feestje een paar straten verderop en ik ging gezellig mee. Er werden wat spelletjes gespeeld en drankjes gedronken.

Zondag was het Valentijnsdag, een goed excuus voor een meidendagje dachten we zo. s' Middags zijn Erika en ik naar een échte meidenfilm geweest in de bioscoop. We probeerden echter niet teveel popcorn te eten (die hier overigens acht euro is!) want die avond zouden we sushi gaan eten met twee andere meiden! De film was erg grappig maar hier en daar rolden er ook wat tranen. Na de film gingen we vol smacht op zoek naar het sushirestaurant. Het was erg modern ingericht en de sushi die langs ons heen werd gedragen op de dienbladen liet onze magen knorren en onze harten sneller slaan. Gelukkig was er een Deens meisje bij om ons te helpen met de menukaart. Er was zoveel keus! Hier ligt de voornaamste focus op de sushi zelf en zijn er minder bijgerechten. Wel zijn er veel meer varianten sushi (ook heel veel soorten gefrituurde sushi!) dan in Nederland en kun je zoveel gerechten per ronde bestellen als je wilt. Wel komen veel sushi's in acht stuks in een keer, het ziet er dan enorm gaaf uit zo'n bord vol sushi maar ziet er ook uit als een behoorlijke uitdaging. De sushi was enorm lekker (lekkerder dan in Nederland!) en we zaten behoorlijk te smullen. Helaas waren onze ogen groter dan onze magen (verrassing) en hadden we op het einde wat moeite met de laatste stuks. tijd voor pauze was er niet want ook hier sloot het restaurant om negen uur al weer.

Een behoorlijk lang (en laat) verslagje van een paar geweldig leuke dagen! De rest volgt spoedig, dat is de planning dan toch ;)

• 02 Maart 2016 - 13:47

Anja:

Grappig geschreven, ik heb hardop moeten lachen en moest eea verklaren aan mijn collega's haha..
    En wederom prachtige foto's!! X