De stad ontdekken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu De stad ontdekken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu

De stad ontdekken

Door: Melissa van Casteren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

21 Januari 2016 | Denemarken, Århus

Goedemorgen!

Een vroeg verslagje vandaag. Erika ligt nog te slapen en ik zit aan de keukentafel met een kopje thee. De eerste twee dagen zijn goed verlopen en bestonden voornamelijk uit het ontdekken van de stad, het aanvullen van ons appartement en onze koelkast, het drinken van bier en het ontmoeten van mensen!

Op dinsdag zijn we (Erika en ik) 's morgens naar de stad vertrokken met de bus, de bus hier kost 20 DKK (wat zo'n 2,50 is) en is daarmee aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. Ook zijn er twee bushaltes vlak naast ons huis! Toch zitten we eraan te denken om een fiets te regelen omdat we toch zo'n paar keer per dag op en neer zullen gaan naar het centrum van de stad. Na zo'n 20 minuten in de bus gezeten te hebben bereikten we het busstation in het centrum van de stad. Het was voor ons een zware ochtend zo vlak na een hectische dag, daarom gingen we als eerste op zoek naar koffie. We vonden een schattig koffietentje niet ver van het busstation met redelijk betaalbare (maar ook heerlijke en mooi geserveerde) koffie. Na een half uur typisch-toeristisch met onze uitgevouwde kaart van de stad te hebben geworsteld, besloten we de hoofdstraten van de stad als eerste te gaan bekijken.

Er waren veel kledingwinkeltjes met in de ene winkel vergelijkbare prijzen als in Nederland, en in andere winkels toch wel behoorlijk duurdere items (ook al waren het dezelfde winkels als in Nederland). Het stadcentrum doet erg knus en gezellig aan. Ergens lijkt het best wel wat op Nederland, maar de sfeer doet anders vermoeden. Ik heb constant het gevoel dat ik écht in het buitenland ben, iets wat ik voor mijn vertrek niet had verwacht. Er zijn hele moderne Scandinavische gebouwen, alsof ze zo in een Ikea-catalogus zouden passen, daarnaast zijn er ook prachtige historische gebouwen en kerken. Vervolgens zijn er ook mooie waterwegen met bruggetjes en huizen in allerlei kleuren te vinden.

De Denen zijn over het algemeen ontzettend aardig, mooi en goed gekleed. Ze zullen je overal mee helpen en alles haarfijn uitleggen in hun waanzinnig goede Engels, maar je moet het wel even vragen. ;) Overigens is vrijwel iedereen blond en met blauwe kijkers, iets waarvan ik dacht dat dat meer Zweeds was eigenlijk.

Nadat we de hoofdstraten verkend hadden zijn we een iets andere weg ingeslagen, waar we nog meer mooie gebouwen, een treinstation en een kerk tegenkwamen. Overal rijden mensen op fietsen en tegen elke lantaarnpaal hangt er wel een. Voor mij is dit vrij normaal maar vooral mijn Canadese huisgenoot kan maar niet bevatten hoeveel fietsen er in de stad te vinden zijn.
Aan het eind van de middag kregen we toch wel een beetje honger en zijn we eerst door een supermarkt (in een kelder) gelopen om te kijken wat ze allemaal hadden. Daar vonden we bier, gebrouwen in Aarhus, wat we meteen gekocht hebben om maar eens te gaan testen die avond. Het was vrij lastig om uit te vogelen wat het allemaal is want vrijwel alles staat in het Deens aangegeven. Ik heb soms nog wel eens het geluk dat het op het Nederlands lijkt en ik er toch nog wel een beetje van begrijp. Wanneer de Denen praten echter, frons ik toch ook wel even.

We gingen uiteindelijk een straatje in, wat verder van het échte stadcentrum af, en onze magen leidden ons naar een 'koffie en sandwich' bordje voor de deur van een lunchcafeetje. We gingen er naar binnen en stuitten vrijwel meteen op een krijtbord met een onleesbare menukaart. Na wat uitleg gevraagd te hebben aan de (jawel alweer) ontzettend vriendelijke blonde Deense vrouw, kwamen we er achter dat alle gerechten helemaal vegetarisch waren. En wat was het lekker!
We hadden allebei een broodje met humus en gegrilde groenten en tofu maar dan beiden net iets anders. Voor velen die dit lezen zal dat niet echt smakelijk klinken, en ook voor mij als niet-vleesliefhebber klinkt dat nou ook weer niet als iets waar ik perse om sta te springen. Maar zowel Erika als ik keken elkaar aan na onze eerste hap met grote ogen en zeiden ''wow wat is dít lekker!''. Meteen hebben we een 'Klippekort' gevraagd aan de iets-wat verstrooide vrouw van het lunchcafeetje (ze had onze gerechten omgeruild). Een 'Klippekort' is een soort stempelkaart met 10 stempels erop, ze hebben ze vrijwel overal hier en als je hem vol hebt krijg je iets gratis. Een 10-rittenkaart voor de bus heeft overigens dezelfde naam.

Tijdens het eten kwamen er allemaal berichten binnen op de Facebook pagina van alle uitwisselingsstudenten hier, of we die avond met z'n alle kennis wilden maken in een café in de stad. Natuurlijk wilden we dat! Na onze gekochte Deense biertjes genuttigd te hebben in ons appartement met een ander Canadees meisje wat we net ontmoet hadden, zijn we met de bus naar het stadcentrum gegaan. Daar konden we natuurlijk het café niet vinden en stonden we een paar minuten op de achterdeur te kloppen waar niemand ons hoorde. Toen we naar wat we dachten dat de voorkant van het café zou moeten zijn liepen was daar een erg smal straatje en daarachter een verstopt café. Binnen was een erg gezellige sfeer. Achter aan een hele lange tafel zaten de rest van de uitwisselingsstudenten: Duitsers, Fransen, Polen, (heel veel) Canadezen, Australiërs, Noren,... en zelfs één Belg! De biertjes kostten 45 kronen (ongeveer 5 à 6 euro) maar werden gegoten in grote bierpullen. In tegenstelling tot het bier wat we in de supermarkt gekocht hadden smaakte dit bier wel erg goed. Iedereen was over het algemeen erg aardig, en na even gezellig aan een tafel te hebben gezeten met wat Canadezen en Polen, besloten we wat meer aan de andere kant van de tafel te gaan kijken. Na behoorlijk wat biertjes waren Erika en ik de eersten die een poging waagden om aan een tafel te gaan zitten met allemaal Denen die een spelletje met dobbelstenen deden. Het was erg gezellig en alweer waren de Denen ontzettend aardig.

De aardige Denen legden ons zelfs uit hoe het bussensysteem in de stad werkt en hoe we weer thuis moesten komen en liepen met ons mee (na een korte stop bij de MacDonalds) naar de bushalte. Na een erg luidruchtig, Franstalige Skype-sessie met Erika's ouders (die net terugkwamen van hun werk, het was 2 uur 's nachts hier) zijn we gaan slapen.

De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en vervolgens een poging gedaan om de Universiteit te vinden in de stad. Na (natuurlijk) bij de verkeerde bushalte uitgestapt te zijn, zijn we onze reis te voet verder gaan zetten. De universiteit ligt op een redelijke heuvel (joepie!) en is gigantisch groot. We moesten ons registreren bij het Internationale Centrum en kregen een welkomspakket met handige informatie en spulletjes zoals een simkaart voor je telefoon. De mensen daar waren ook weer heel aardig en legden ons alles erg zorgvuldig uit.

Daarna zijn we teruggegaan naar ons appartement en hebben we weer een poging gedaan niet te verdwalen op weg naar de Ikea, waar ook een Lidl naast lag. We vonden het namelijk wel tijd om ook wat eten in onze koelkast te leggen naast het bier en de wijn. Tot onze verbazing waren vooral groenten en fruit waanzinnig goedkoop, alsook vis. Vlees en ongezondere etenswaar waren dan al gauw weer veel duurder. We hebben behoorlijk wat spullen ingeslagen en kwamen tot de realisatie dat we het eigenlijk maar amper konden dragen. De terugweg naar huis (normaal 10 minuten aangezien we nu niet meer verdwalen) duurde al gauw een half uur en om de paar meter werd er een tas neergezet of geruild met elkaar. Zin om te koken hadden we daarna niet meer en zo doende bestond onze eerste maaltijd in ons appartement uit een diepvriespizza en een blikje cola, hoe studentikoos!

's Avonds zijn we een kijkje gaan nemen in de commonroom (een gezamenlijke ruimte voor alle appartementen van ons blok). Er staat een voetbaltafel, tv, grote bank en een geïmproviseerde bar (die vanavond gebruikt wordt voor een klein feestje daar). Er waren twee Deense rechtenstudenten voetbal aan het kijken en we zijn daar maar gezellig naast gaan zitten. Het is blijkbaar nog examens hier in Denemarken dus de studenten gingen al vroeg weer naar hun kamer. Wij zijn vervolgens ook maar gaan slapen want we waren weer verschrikkelijk moe!

Het gaat allemaal erg goed hier en ik heb het heel erg naar mijn zin. Ik voel me echt al een beetje thuis en ik kan het ontzettend goed vinden met mijn huisgenote, alsof we elkaar al jaren kennen. Ik ben erg blij met mijn mooie kamertje en ik vermaak me hier prima!

Groetjes uit Denemarken!




  • 21 Januari 2016 - 12:48

    Anja:

    Super allemaal om te horen! Ziet er erg leuk uit daar, zo vredig..
    Klippekort... hahahaaa :-)
    Enjoy!! xxx

  • 24 Januari 2016 - 23:33

    Grace:

    Lijkt me zó leuk met zoveel nationaliteiten... Super!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Hallo allemaal! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn spannende reiservaringen! Ik houd enorm van reizen en het ontdekken van de geschiedenis, cultuur en gastronomische gewoonten van andere landen. Aangezien ik ook van schrijven houd is een blog aanmaken de ideale gelegenheid om deze passies te herenigen. Over een week (18-1) vertrek ik naar Denemarken op mijn eerste échte reis helemaal in m'n uppie, en gaat deze blog van start. Spannend!

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 373
Totaal aantal bezoekers 4368

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Op exchange in Denemarken

Landen bezocht: