School, etentjes, vrienden en films kijken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu School, etentjes, vrienden en films kijken - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu

School, etentjes, vrienden en films kijken

Door: Melissa van Casteren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

14 Februari 2016 | Denemarken, Århus

Ja! Eindelijk! Een nieuwe blog!

Ik ben er eerlijk gezegd gewoon niet aan toe gekomen om een nieuwe blog te schrijven, iets wat waarschijnlijk een heel goed teken is. Toch wil ik niets vergeten van mijn waanzinnige avontuur hier! De laatste keer dat ik schreef had ik net mijn eerste lessen gehad, deze week zijn we echter al heel serieus bezig geweest met presentaties en huiswerk. Eventjes terugspoelen naar een weekje geleden dus, op het moment waar ik mijn vorige blog eindigde: donderdagavond.

Donderdagavond betekent al drie weken lang: donderdagbar!
Erika was er helaas niet bij want die was die middag vertrokken naar Amsterdam voor een weekendje. Samen met Simone en Laurine had ik al behoorlijk wat tips doorgestuurd qua do's & dont's en voornamelijk 'to-eat's'. Die avond kregen we al snel een foto doorgestuurd van Erika waarop een pak stroopwafels te zien was, ze vond het heel lekker schreef ze erbij. Hoe kan het ook anders?
We speelden weer spelletjes (altijd!), en mijn god er komt geen einde aan de verschillende spelletjesvarianten die de Denen kennen met zes dobbelstenen en een beker. Op een gegeven moment begonnen er wat magen te knorren en kwam het idee om pizza te bestellen. De Denen namen de taak op zich om ons teleur te stellen met de boodschap dat bezorgen in onze wijk enorm duur is en er waarschijnlijk niet eens bezorgd wordt op dat tijdstip. Een van de Denen in ons gebouw had gelukkig iets teveel te eten gemaakt die middag en nodigde ons uit om dat te gaan eten. Daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen, en zo doende stonden Felix (de Duitse jongen) ik en twee Denen in het kleine keukentje de voorraad macaroni en kaas weg te werken. Felix wilde echter een sigaret gaan roken en gelukkig was het appartement op de begaande grond dus kon hij gewoon uit het raam stappen. Nadat we gezegd hadden dat 'hij op het raam mocht kloppen als hij weer naar binnen wilde' bleef het gewoon een half uur stil. We keken uit het raam en hij was weg, ook een rondje rond het appartementsblok bleek niet voldoende om deze verloren Duitser te vinden. Na enkele keren gebeld te hebben en rond gelopen te hebben om hem te zoeken bleek het dat hij zo geconcentreerd aan het bellen was dat hij was blijven lopen en verdwaald raakte. Uiteindelijk was het al bijna weer ochtend tegen de tijd dat we hem gevonden hadden en ik zal er maar niet al te veel over uitweiden maar het was een behoorlijk avontuur om hem terug te vinden, haha! Het was uiteindelijk best wel grappig en gelukkig kon Felix er achteraf ook hartelijk om lachen (en nog steeds).

Vrijdag: Een klein feestje in het studentenhuis (blijkbaar een verkleedfeestje) ietsjes verderop in de wijk. Ik bleek de enige niet-Deen te zijn toen we verzamelden in de common room. We speelden weer wat spelletjes waaronder Kingsen, waarbij je soms regels mag verzinnen zoals in dit geval 'iedereen mag alleen nog in zijn eigen taal praten'. het leverde hele grappige momenten op, vooral omdat ze dachten dat ze nu makkelijk konden winnen maar ze vergaten dat ik soms ook aan de beurt moest zijn en ze er dan niks van snapten wat de bedoeling was. (Wel snapten ze opeens heel snel wat 'godverdomme' betekent, ik vraag me af hoe.) Deens en Nederlands lijkt dus toch niet zoveel op elkaar als mensen soms zeggen! Gelukkig start ik komende maandag mijn Deense taallessen :)

Zaterdag: lekker naar de stad met Nederlands gezelschap! Simone Laurine en ik vonden het tijd voor een lekker dagje door de stad wandelen en wat kledingwinkels bekijken (en heeeeeeel misschien kopen, - hihi, klinkt niet geloofwaardig he?) het was heel gezellig en een lekkere salted-caramel latte ging er ook wel in! Ik nodigde hen later uit om te komen eten bij mij thuis en nodigde ook de Deen uit waarvan ik twee dagen op een rij al zijn eten had opgegeten na de feestjes. Dat vond ik dan wel zo netjes. Het werd lasagne met paprika en oude kaas. Erika lust namelijk geen paprika en die was er nu toch niet dus dat kwam eventjes goed uit, haha. De winkel had echter geen paprika's meer (de drie gerimpelde en beschimmelde die nog in de bak lagen niet meegeteld) dus de Deen stelde voor ze te gaan halen bij de andere supermarkt. Het recept bleek ook wat lastiger dan ik me kon herinneren en al gauw zaten we met honger rond de tafel wijn te drinken en naar de timer te staren in de hoop dat de lasagne zo klaar zou zijn (het was al negen uur - Oeps!). De lasagne viel in de smaak ondanks het lange wachten en vervolgens hebben Simone, Laurine en ik nog een film zitten kijken. Ze wilden eigenlijk naar een feestje gaan die avond maar volgens mij was ik heel zielig zo alleen in mijn appartementje zonder Erika. Dus ze bleven gezellig en we dronken wijn en keken de film die we voor een van onze vakken moesten kijken: Inside Out.

Zondag: Ik heb deze dag heel braaf schoon gemaakt in ons appartement en wat artikelen gelezen voor mijn les van maandag. Wat verstandig!

Maandag: Erika was weer thuis! Stiekem heb ik haar best wel gemist dat weekend. We zijn hele goede vriendinnen geworden in zo'n korte tijd en we doen alles samen. Als een van ons alleen gezien wordt komen er meteen vragen over waar de andere van ons twee is, haha! Ze heeft me van alles verteld over haar weekend in Amsterdam en haar eerste ervaring met kroketten en frikandellen (ze is geen fan). Ook vertelde ik haar wat ze hier gemist heeft toen ze weg was. Toen was het tijd voor school!
Veel van de studenten in mijn klas zijn erg gedreven, dat was meteen duidelijk: ze letten erg goed op en stellen veel vragen en doen hun huiswerk zorgvuldig. Heel anders dan in Nederland heb ik het gevoel. Simone mocht als eerste van de klas haar presentatie geven, en dat deed ze erg goed! Het zag er wel spannend uit zo'n lange presentatie en dan ook nog in het Engels voor een klas vol vreemden. In Nederland moeten we niet vaak presentaties geven dus dit is wel even wat anders, vooral qua lengte van de presentatie. Na de presentatie werd er nog wat gediscussieerd over de artikelen die we moesten lezen voor de les, en daarna zat mijn eerste échte schooldag er al weer op.
's Avonds zijn we na het koken en eten van burrito's weer met wat Denen naar het kroegje in onze buurt geweest, we dronken er wat biertjes en weer rolden de dobbelstenen de tafel over. Ook hebben we een potje gepoold, iets waar ik klaarblijkelijk internationaal slecht in ben.

Dinsdag: Er heerst een behoorlijke griep-verkoudheidsepidemie hier en op dinsdag was ik dus de sjaak. Helaas moest ik die dag naar het internationale centrum toe om mijn burgerservicenummer aan te vragen. Met veel gehoest en gesnotter trotseerde ik de wereld buiten mijn warme bedje en ging ik op weg naar de universiteit. Eenmaal aangekomen ging het gelukkig erg snel en hoefde ik amper te wachten. in tegenstelling tot wat ik gehoord heb van de andere uitwisselingsstudenten die het de week ervoor moesten doen. Gelukkig voelde ik me tegen de middag wat beter en 's avonds werden Erika en ik uitgenodigd om lekker te komen eten bij Simone en Laurine. Ze hadden heerlijke risotto gekookt en we dronken gin & tonics. We hadden afgesproken om daarna in onze common room een Frans-Canadese film te kijken: Mommy. Helaas zat de common room al vol met Denen die een of andere Spaanse horrorfilm keken met Deense ondertiteling. Dan woensdag maar dachten we.

Woensdag: Les tot zes uur. Ik kan maar niet wennen aan onze Amerikaanse lerares: ik had een wat meer Deense invalshoek verwacht maar ze presenteert voornamelijk klassiek Amerikaans onderzoek wat iedereen die een introductieles psychologie heeft gehad al lang kent. Dit vak is een beetje een tegenvaller bleek al weer. De eerst vrij origineel lijkende link de met film lijkt amper te bestaan tijdens het lesgeven en het vak heeft een hele grote overlap met het vak wat ik op maandagen heb. De docent probeert daarnaast discussies op te wekken door te vragen wat we van de artikelen vonden maar dit blijkt niet echt te werken: wat meer gerichte vragen zouden dit doel beter kunnen bereiken lijkt me.
Woensdagavond was filmavond dus! Ik keek de film met Erika en enkele Denen. Het Frans in de film was vrij goed te volgen tot mijn verbazing en het was een erg originele film. We aten wat popcorn en chips en ik dronk thee om mijn zere keel te verzachten.

Thee-weetje: Ik als thee-fanaat ben ontzettend blij met de goede deals die ze hier aanbieden: ik ben een behoorlijke fan van het theemerk 'Pukka' maar zowel in Nederland als in Denemarken is dit ontzettend duur. Daarnaast is het niet echt handig om allemaal losse doosjes te kopen want ik houd van verschillende smaken en een volledig doosje van alles is dan wat veel. Hier kun je echter in de drogisterij allerlei zakjes uitzoeken voor een bepaalde prijs, en het is veel goedkoper! Ideaal!

Donderdag, vrijdag, zaterdag en vandaag waren hele drukke en ontzettend leuke dagen. Dit wordt vast iets te lang voor in één verslag. Hier vertel ik morgen dus over! Het gaat in ieder geval erg goed hier en ik maak veel leuke dingen mee, ook begin ik het Deense leven en de cultuur hier al goed te kennen. Ik sluit dit verslag af met wat leuke weetjes en observaties dus:
- Bijna iedereen hier in Denemarken draagt een fietshelm, okay het is een stuk heuvelachtiger hier en daarmee mogelijk ook wat gevaarlijker maar terwijl een fietshelm in Nederland vaak wordt gezien als gênant of onnodig lijkt het hier hartstikke normaal.
- De Denen houden van kaneel! Werkelijk alle cake en zoete broodjes bevatten kaneel en ze hebben zelfs een oude traditie dat als je 25 jaar wordt en je bent niet getrouwd dan wordt je helemaal onder gegooid met kaneel. Ook houden de Denen van drop: ze hebben veel zoute drop ook, iets wat Erika maar raar (en vies) vond. Blijkbaar iets wat Nederland met Denemarken gemeen heeft! Ook hebben ze een alcoholisch drankje met drop en ananas, niet echt mijn ding echter.
- De Denen zijn enorm braaf in het verkeer en wachten netjes met de straat oversteken tot het stoplicht op groen springt, ook al rijdt er geen een auto. Op het begin vond ik het vrij lastig om me hier aan aan te passen maar het leek me toch wel gepast om niet de asociale toerist uit te gaan hangen als ik hier tot juli ga wonen.

Dat was het voor nu, mijn volgende blog bevat verhalen over het kunstmuseum, onze geweldige roadtrip die we gedaan hebben en Valentijnsdag inclusief een meidenfilm en sushi!

Groetjes uit Denemarken!


  • 15 Februari 2016 - 12:35

    Anja:

    Leuk verslagje weer! Blijf vooral genieten en ontdekken (en studeren uiteraard!) ;-)
    Med venlig hilsen X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Hallo allemaal! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn spannende reiservaringen! Ik houd enorm van reizen en het ontdekken van de geschiedenis, cultuur en gastronomische gewoonten van andere landen. Aangezien ik ook van schrijven houd is een blog aanmaken de ideale gelegenheid om deze passies te herenigen. Over een week (18-1) vertrek ik naar Denemarken op mijn eerste échte reis helemaal in m'n uppie, en gaat deze blog van start. Spannend!

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 4356

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Op exchange in Denemarken

Landen bezocht: