Een hectische week: Feestjes & Musea - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu Een hectische week: Feestjes & Musea - Reisverslag uit Århus, Denemarken van Melissa Casteren - WaarBenJij.nu

Een hectische week: Feestjes & Musea

Door: Melissa van Casteren

Blijf op de hoogte en volg Melissa

31 Januari 2016 | Denemarken, Århus

Al bijna twee weken geleden ruilde ik vol nieuwsgierigheid en zenuwen mijn vertrouwde omgeving in voor een -voor mij onbekend- plekje wat hoger op de wereldkaart. Met veel foutjes en de nodige blundermomenten leer in langzaam aan steeds meer over mijn nieuwe thuishaven voor de komende maanden. Gisteren bleek ik zelfs al behoorlijk wat advies te kunnen geven aan de studenten die hier net zijn aangekomen.

Deze week was mijn laatste week voordat de lessen gaan starten, daar heb ik dan ook maar goed van genoten! Ik ben daarom nu ook enorm moe van alle indrukken (en feestjes). Het feit dat we op steenworp-afstand van het ziekenhuis leven helpt daar ook niet aan mee, om de tien minuten komt er wel een ambulance met loeiende sirenes voorbij, iets wat mij elke nacht weer wakker maakt. Ondanks dat zit ik na een enorm leuke week nog steeds heel erg te genieten hier, elke dag.

Maandag zijn we met een groepje meiden (Simone, Avina uit Singapore en Simone's nieuwe huisgenoot die diezelfde dag was aangekomen) gaan shoppen in het stadscentrum. Onder 'de stad verkennen' valt natuurlijk ook het ontdekken van de vele kledingwinkels. De kleding hier in ongeveer even duur als in Nederland. Het begrip 'sale', heeft hier echter een hele andere betekenis. Waar er in Nederland slechts vijf euro van het prijskaartje verdwijnt na het plakken van de rode 'sale'-letters op de raam van de winkel, blijft er hier in Denemarken in de meeste gevallen maar vijf euro over van het bedrag! Het shoppen viel dus zeker niet tegen, en na een lekker kopje koffie en nog wat winkels zijn we een iets cultureler aspect van de stad gaan bezoeken: het Vikingmuseum.

Het Vikingmuseum is helemaal gratis (en terecht), en bevindt zich in de kelder van een modern pand in het centrum van de stad. Het was een erg kleine ruimte, waar tegen de zijwanden allemaal panelen met informatie waren bevestigd. De informatie op de borden werd zowel in het Deens als in het Engels weergegeven en waren voorzien van foto's en kaarten. De informatie op de panelen was erg interessant om te lezen, vooral voor mij als grote fan van de serie 'Vikings' aangezien er veel overeenkomsten bleken te zijn tussen de serie en de daadwerkelijke geschiedenis. Hoewel het allemaal wel erg interessant was waren we allemaal plots heel moe en kregen we het niet voor elkaar om alles helemaal nauwkeurig te lezen. Na een kort rondje door de kleine ruimte, waarbij we voornamelijk naar de vitrinekasten met vondsten uit de Viking tijd keken, zijn we maar op de trap gaan zitten wachten op Erika. Zij had namelijk introductie die week en zou ons komen vergezellen in het museum. Het museum was niet waanzinnig indrukwekkend, en de drukte van de eerste week overviel ons duidelijk met een vlaag van moeheid. Maar aangezien het museum gratis is ben ik wel van plan nog eens terug te gaan.

Erika en ik hebben vervolgens ergens in een grill-restaurantje lekker genoten van een mini-burger menu waarbij je drie kleine burgertjes kon kiezen samen met frietjes. Het was enorm lekker en gaf ons wel weer een behoorlijke energieboost. Die hadden we ook wel nodig want we hadden via de facebookgroep van alle uitwisselingsstudenten afgesproken met een hele groep om naar de film te gaan. Ik had de film (The Hateful Eight) al eerder gezien in Nederland maar ik vond het wel de moeite waard om hem nog eens te bekijken, dit keer met Deense ondertiteling. Het was erg gezellig om met zo'n grote groep te gaan en opeens kenden we weer een hoop nieuwe mensen.

Op dinsdag werd er op de universiteit een International Party gegeven voor alle uitwisselingsstudenten. We kwamen vrij laat aan in de enorm drukke en naar zweet-ruikende ruimte. Iedereen was al vrij dronken en het geduw en getrek in de drukke zaal werd ons een beetje te veel. We gingen dus maar op de gang staan praten waar ons verteld werd dat er in de kelder van het gebouw een bar was, die ook een stuk goedkoper zou zijn. Eenmaal gevonden was deze verstopte bar erg welkom naast de stinkende drukte op de verdieping erboven. Hier hing een erg gezellig sfeertje en ze hadden erg lekkere nacho's. We gingen gezellig aan een tafeltje zitten en hebben vrijwel de hele avond gezellig gepraat met mensen die we al kenden en vele nieuwe gezichten. Uiteindelijk durfden we de drukte nog een kans te geven en zijn er nog even gaan dansen. Één kleine getinte jongen stal de show met zijn geweldige dansmoves en gebruikte alles als danspartner: van de slingers aan het plafond met allerlei vlaggen van verschillende landen eraan, tot het raamkozijn. De vlaggen van verschillende landen werden al heel snel van de lijn af getrokken door iedereen die liefst zijn eigen vlag in zijn handen wilde wapperen. Een tijdje later konden de vlaggen echter weer teruggevonden worden onder de schoenen van de dansende menigte.

Op donderdag werd ik vrij laat wakker van een smsje van Erika of ik mee wilde naar het openluchtmuseum 'De oude stad'. Na heel snel (en klunzig) boodschappen gedaan te hebben en uit te hebben gezocht hoe ik er in hemelsnaam moest komen, stond ik een uur voor sluitingstijd dan toch bij het museum. Erika zat er al op me te wachten en we gingen haar introductiegroepje opzoeken. Den Gamle By (de oude stad) is een deels gerestaureerde en deels opgebouwde stad in typisch Deens-historische stijl. De kleine huisjes doen allemaal erg sprookjesachtig aan rondom het water van een smal riviertje. Niet alleen van buiten waren de huisjes en winkeltjes indrukwekkend, bij een paar huisjes kon je zelf naar binnen gaan: er was een volledig ingerichte hoedenwinkel, kledingwinkel, klokkenwinkel, woonhuisjes en zelfs villa's. De kelder van een van de gebouwen bestond uit een ode aan de Deense rock en pop-muziek. Er waren kleine kamertjes ingericht als een muziekstudio, een kleedkamer en een kamertje vol merchandise van de verschillende Deense groepen door de decennia heen. De heftige regenbui die volgde op de overwegend-zonnige dag, en het feit dat het museum al ging sluiten (het was nog maar drie uur!) maakte een einde aan onze ontdekkingstocht.

Die avond was het natuurlijk alweer tijd voor de wekelijkse 'Thursdaybar' in ons gebouw. Terwijl we het avondeten maakten werden we gebeld door een Duitse jongen die we al een tijdje kende, met de boodschap dat hij er bijna was. We hadden natuurlijk verteld dat het feestje 'officieel' om acht uur begon, maar waren er misschien door alle Spanjaarden aan gewend geraakt dat acht uur niet per se acht uur betekent. We lieten ze maar naar ons appartement komen en hebben samen met ze gegeten. Eenmaal in de common room werd er eerst wat tafelvoetbal gespeeld, waarna Erika het wel tijd vond voor een ander spelletje. Een Deens spelletje met triviavragen leek al gauw nog al hoog gegrepen te zijn voor ons. Stiekem verdachten we de Denen ervan alle kaartjes ingeoefend te hebben, of het onderwijs is inderdaad miljoenen malen beter in Denemarken. We voelden ons nog al dom aan het einde van dit spelletje en besloten de Denen uit te dagen in iets waar we wel goed in zijn: drankspelletjes. Het goedkope drinken en het spelletje 'pukemaster' (het klinkt zelfs al als een heel slecht idee) zorgden ervoor dat het wel heel erg gezellig werd en het feestje om welke reden dan ook naar het washok werd verplaatst. Toen de persoon die het feestje organiseert (hij dacht dat iedereen al naar huis was) ons met zijn alle in het washok op de wasmachines zag zitten en dit niet heel vermakelijk vond, zijn we maar heel verstandig naar bed gegaan.

De volgende dag eiste de pukemaster zijn tol: Erika skipte haar introductie die ochtend en ik heb de rest van de dag niets anders kunnen drinken dan water. Op aandringen van veel mensen (onder wie Erika) dat we toch even naar de stad moesten komen, ben ik samen met Simone en haar nieuwe (dit keer Nederlandse) huisgenoot naar 'Der Kuhstal' gegaan waar iedereen die introductie had die week de avond afsluitten. Natuurlijk waren we weer een behoorlijke tijd aan het wachten op Simone's Spaanse huisgenoot, dit keer met een nieuwe groep Spanjaarden. Deze spraken echter geen Engels. Ze dronken en praatten enorm veel en onverstaanbaar. Nadat de tafel ook al naar buiten werd gedragen om ruimte te maken voor ongeveer de halve populatie van Spanje, hadden wij het wel weer gezien en gingen we met zijn drieën op weg naar de bar. Het bleek dezelfde skihut als de week daarvoor te zijn en ik merkte al snel dat ik de Village People minder kan waarderen op een dieet van slechts water. Erika was rond die tijd helaas al naar huis toe, en nadat we iedereen die we kenden begroet hadden gingen we maar een tafeltje opzoeken, dansen zat er namelijk niet meer in voor ons. Ondanks onze vermoeidheid (en hele 'kleine' katertjes) was het erg gezellig en hebben we enorm veel gelachen

Zaterdag hebben we een dagje vrij genomen van alle gekkigheid en Erika was klaar met haar introductie. Heel verstandig hebben we ons appartement schoongemaakt en wat restjes van de dag ervoor gegeten. 's Avonds verveelden we ons toch een beetje en hebben we wat mensen gevraagd of ze iets willen gaan drinken. De bar waar we heen wilden zat blijkbaar vol dus gingen we op aanraden van wat andere uitwisselingsstudenten naar een andere bar. Het was er erg gezellig ingericht, met vintage plaatjes van Deense biermerken aan de muur en knusse zithoekjes. Na enkele minuten kwamen er op eens een hoop andere uitwisselingsstudenten die we nog niet kenden en die ons plan om wat te gaan drinken wel konden waarderen. Het was heel erg tof en we hebben veel nieuwe mensen leren kennen. Een paar Denen daagden ons uit voor een potje tafelvoetbal maar we konden ze helaas niet verslaan ondanks ons Nederlands-Duitse voetbalteam (misschien was dat wel het probleem, haha!). We hebben de avond vroeg afgesloten en zijn na een falafel-stop naar huis gegaan.
Leuk weetje: hier in Denemarken is meer falafel te vinden dan kebab of shoarma (Lucky me).
Nog een leuk (ik vind het zelf niet zó leuk) weetje: bijna alle toiletten hier zijn unisex, het zorgt voor minder lange rijen gemiddeld gezien, maar voor minder frisse toiletbrillen tegelijkertijd. Wanneer het wel gescheiden is snappen de Denen er niets meer van en bots je tegen mannen aan bij het binnengaan van het vrouwentoilet. Ik ben helemaal voor gelijkheid tussen mannen en vrouwen, maar ik moet hier wel nog even aan wennen.

Vandaag is het al weer zondag: tijd om maar eens verslag te doen van mijn laatste vrije week. Morgen begint mijn introductieweek en mijn eerste les. Vandaag heb ik wat wasjes gedaan en proberen de Denen in ons gebouw die er donderdag ook bij waren wijs te maken dat het pukemaster-spel heel goed te doen was. Vanavond maar eens vroeg naar bed en mezelf mentaal voorbereiden op mijn eerste les op Aarhus University, spannend!

  • 31 Januari 2016 - 19:38

    Grace:

    ....mini-burgers... het leven daar doet je goed

  • 01 Februari 2016 - 12:49

    Anja:

    Ik mis de woensdag?!?!? Hahahahaaaa X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Hallo allemaal! Met deze blog wil ik jullie op de hoogte houden van mijn spannende reiservaringen! Ik houd enorm van reizen en het ontdekken van de geschiedenis, cultuur en gastronomische gewoonten van andere landen. Aangezien ik ook van schrijven houd is een blog aanmaken de ideale gelegenheid om deze passies te herenigen. Over een week (18-1) vertrek ik naar Denemarken op mijn eerste échte reis helemaal in m'n uppie, en gaat deze blog van start. Spannend!

Actief sinds 11 Jan. 2016
Verslag gelezen: 246
Totaal aantal bezoekers 4363

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 30 Juni 2016

Op exchange in Denemarken

Landen bezocht: